חדשות

לראשונה בישראל: תרומת איברים מאישה בת 86

ריאותיה של התורמת המבוגרת, שהיתה חתומה על כרטיס אדי, הושתלו בגבר בן 65 ב"שיבא" ואילו הכבד הושתל ב"איכילוב" בחולה קשה שהמתין זמן רב להשתלה

ניתוח השתלת איברים (צילום: אילוסטרציה)

בת  86 מקרית ביאליק התקבלה בבית חולים רמב"ם שבחיפה עקב דימום מוחי, למרות מאמצי הרופאים להצילה, נאלצו לבסוף לקבוע את מותה. מאחר שהיתה חתומה על כרטיס אדי, משפחתה בקשה למלא את צוואתה ולתרום את איבריה להצלת חיים. ריאותיה הושתלו בגבר בן 65 ואילו הכבד הושתל ב"איכילוב" בחולה קשה שהמתין זמן רב להשתלה.

ד"ר גניה מחמיד, מנהלת היחידה לטיפול נמרץ נוירוכירורגי ברמב"ם, מסרה: "כיום אנשים מבוגרים, בני 80 ויותר, יכולים לתרום איברים, כי בריאותם יותר טובה הודות לפעילות גופנית, תזונה נכונה ומודעות למניעת מחלות".

ריאותיה של הנפטרת הושתלו בגבר בן 65 מהמרכז הרפואי שיבא. ד"ר לירן לוי מנהל השירות להשתלת ריאות, מסר: "במקרה זה השתלנו ריאות מתורמת מבוגרת, שפרט לגילה המתקדם היתה ללא היסטוריה של עישון ועם תפקוד תקין לחלוטין של הריאות. המושתל מתקדם ומחלים״.

הכבד הושתל, כאמור, בחולה קשה שהמתין זמן רב להשתלה, בין היתר עקב היותו בעל סוג דם נדיר. פרופ' ניר לובצקי, מנהל המחלקה לניתוחי כבד, לבלב והשתלות ב"איכילוב", מסר: "כשקיבלנו הודעה על התרומה מתורמת בת 86 הבנו שזו הזדמנות עבורו. השתמשנו בטכנולוגיה חדשה לשיפור הכבד לפני ההשתלה. מהלך ההשתלה היה תקין והכבד החל לתפקד מיידית. כעת החולה בשלבי החלמה".

לדברי ד"ר תמר אשכנזי, מנהלת המרכז הלאומי להשתלות, "בשנים האחרונות שברנו את תקרת גיל התורמים. הגיל כבר אינו קריטריון עבורנו, אלא תפקודי האיברים, כפי שנצפים בבדיקות המעבדה וההדמיה. בכל פעם שמאותר מועמד במצב של מוות מוחי בגיל גבוה מ-80, אני פונה למשתילים ומציגה בפניהם את נתוניו הרפואיים, וכמעט תמיד הם מאשרים להמשיך בתהליך ולהציע למשפחה תרומת איברים".

נושאים קשורים:  ד"ר תמר אשכנזי,  השתלת איברים,  השתלת ריאות,  השתלת כבד,  חדשות,  פרופ' ניר לובצקי,  ד"ר לירן לוי
תגובות